Sinergija projekcija i animacije s baletnim narativom
Hrvatsko narodno kazalište Split, Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku: Davor Bobić, Snježna kraljica, kor. i red. Svebor Sečak
-
Snježna kraljica, prva baletna premijera tekuće sezone, na glazbu Davora Bobića i u koreografiji Svebora Sečaka, premijerno je u Splitu izvedena 12. studenoga 2024., a ovaj tekst je osvrt na prvu reprizu koja se održala dan kasnije. Predstava je nastala u sklopu projekta K-HNK Ministarstva kulture i medija u kojem se potencira suradnja nacionalnih kazališta, te u koprodukciji s Hrvatskim narodnim kazalištem u Osijeku gdje je i praizvedena 10. veljače (vidi ovdje).
U pitanju je neoklasični balet s elementima moderne plesne estetike, ali i spoj tradicije i inovacije u smislu uvođenja modernih tehnologija koje su u skladu sa sklonostima i estetikom i komunikacijom današnje mladeži, za rezultat dale plesnu slikovnicu koja je sinergija ilustracijskih projekcija i video animacije s linearnim baletnim narativom koji se zbiva na sceni. Upravo uspjela sinkronizacija video snimaka, animacije i zbivanja na sceni, pogotovo brojnih putovanja likova, pridonosi tempu predstave i jasnoći radnje, i to je ono što ovu predstavu izdvaja od klasičnog baletnog repertoara. Projekcije su se odvijale na tri razine: horizont i proscenij sa dva prozirna zastora koji su kada je potrebno propuštala sliku prema van ili dvostrukim ili trostrukim projekcijama dočaravale slojevitost kategorija vremena i prostora. Romantične, nadrealistične, s naznakama mistične opasnosti, u svakom slučaju raskošne, dotjerane i svrhovite projekcije u službi zbivanja na pozornici svojom estetikom i dinamikom video igrica, podupiru narativ bajke i ne narušavaju kontinuitet radnje na sceni. Autori animacija i video-projekcija su Zdenko Bašić i Franko Dujmić.
Prva misao koja mi pada na pamet kada pomislim na splitski spektakl Snježne kraljice je čistoća i preciznost – cijenjene odlike klasičnog baletnog izraza. Solističke i zahtjevnije plesne sekvence koje izvodi ansambl izveli su profesionalni plesni umjetnici, a one masovne, jednostavnije i nipošto nevažne uloge polaznici Baletnog studija HNK-a Split i Odsjeka za klasični balet Glazbene škole Josip Hatze. Sveukupno na sceni se pojavilo 83 plesača! Globalizacija baletne umjetnosti dovodi u pitanje postojeći školski sustav u Hrvatskoj, a ovakvim projektima, uvođenjem mladih plesača u predstavu nastoje se ublažiti posljedice. Posljednjih godina ojačao je interes za baletnu školu u Splitu, baletni studio je angažiran već dugi niz godina, pa se nadamo da će Split kao i dosad ostati rasadnik plesača.
Prva slika kao prolog i uvod u predstavu uvodi nas u razrađenu mizanscenu elegantnog gradskog trga prepunog ljudi, trgovina, štandova i šušura, jednom riječju idilična razglednica grada u kojem bi svatko poželio boraviti. Sedam plesnih parova, prvo momci pa djevojke, zatim svi zajedno otvaraju predstavu usklađenim visokim skokovima, šarmantnim etidama, sigurnim podrškama i glumačkom uvjerljivošću. Sve je raskošno i savršeno, a u funkciji je i rotaciona pozornica koja dodatno dramaturški podržava čaroliju zbivanja na sceni. Gerda (Giulia Del Grande) i Kay (Kaynan Pereira Oliveira) su izražajan i suptilan, šarmantan plesački par zavidne baletne tehnike. Odmah nakon idilične slike slijedi kontrast: ogledalo koje se razbije u prizoru iz pakla okruženo demonima, vukovima kakve susrećemo kasnije u pratnji Snježne kraljice. Trg se isprazni i počinje padati snijeg, a sa njime u Kayevo oko upada i komadić čarobnog ogledala koje transformira njegov karakter. On odlazi u vihoru na saonicama Snježne kraljice.
Balet je sazdan od dva čina bez pauze, a strukturiran iz brojnih scenskih slika koje se dinamično i s lakoćom izmjenjuju. Osim plesa pahuljica i snježnog valcera gdje je povremeno na sceni više od dvadeset pet balerina koje uvježbano i skladno izmjenjuju plesne formacije, u baletu je prisutan i ples cvijeća kojeg inscenira Čarobnica pokušavajući pomoći Gerdi u njezinom nastojanju da pronađe izgubljenog dragog prijatelja. Uz pomoć globusa i videa sa zemljopisnim kartama raznih zemalja i kontinenata, one istražuju razna mjesta gdje je Kay mogao otići zaustavljajući prstom globus uz prikaz slika i priča koje nas kroz medij plesa i cvijeća vode u krajeve širom svijeta. Motivi nacionalnih obilježja, karakternih plesova i etno elemenata prisutni su energično i zaigrano u kratkim i atraktivnim plesnim suitama. Pojavljuju se Indijski zumbuli, Azijski jasmin, Europski slak koji plešu husari, Afrički ljiljan i Hrvatske ruže. Hrvatsku ružu plešu tri para s izrazitim folklornim motivima drmeša, brojnih okreta i koraka znakovitih za sjevernije krajeve Hrvatske. (Pritom se naravno ne može izbjeći paralela s formatom i tematom Orašara.) Gerda kreće na put s Vranom (Gita Šaravanja) koja je vodi do kraljevskog dvorca gdje je Gita nagrađena dragocjenostima koje odmah potom izgubi čim izađe iz dvorca jer je drski razbojnici opljačkaju.
Mlada hajdučica (Matea Milas) joj spašava život, poklanja joj soba (Robbie Fisher) koji će je odvesti kroz mećavu i uz pomoć Laponke i Finkinje kod Kaya u dvorac Snježne kraljice. Amanda De Almeida Rocha u ulozi moćne i zle Kraljice je plesačica koja sugestivno vlada pozornicom. Nakon što opčini i zamrzne Kaya, odlazi sa svojom svitom u nove pohode. Tad dolazi Gerda koja luta sama zaleđenim gotičkim odajama dvorca i nalazi smrznutog prijatelja kojeg svojom ljubavlju i suzama povrati u život. Unutrašnjost dvorca je kombinacija scenografije i multimedije i ne vidi se gdje završava raskošno prijestolje i počinje animacija koja je sve stopila u jednu cjelinu. Pretposljednja slika puna je dualnosti: Kaya zaleđenog i umrtvljenog gdje sjedi u podnožju prijestolja s jedne strane, i njegove žive, rasplesane prijateljice s druge strane. To je ujedno i esencija poruke predstave gdje se vizualno naglašava umrtvljeno fizičko tijelo sa zaleđenim srcem, dok je na suprotnoj strani vrelo srce, puno ljubavi, rasplesano i suosjećano. Zadnja slika je potvrda ciklusa vremena koje se neprestano obnavlja i ponavlja. Vraćajući se na početak predstave u proljetno vrijeme na isti trg s razigranim plesačima i rotacionom pozornicom, predstava se zaokružuje.
Kirurška preciznost izvedbe kako u tehničkim detaljima, vidljiva je i u redateljskim zahvatima. Dobro organizirane cjeline sastoje se od precizno realiziranih sitnih fragmenata, a spoj tehnologije i plesa je ne samo funkcionalan, nego i u potpunosti usmjeren na stvaranje atmosfere, gdje su projekcije bile ključne za dinamiku predstave.
U konačnici, Snježna kraljica u Splitu donosi mnogo više od uobičajene baletne izvedbe. Predstava ima značajnu društvenu dimenziju, jer je uz promociju mladih plesača iz Splita otvorila vrata širem prihvaćanju plesne umjetnosti. Posebno je važno naglasiti kako je, unatoč visokom stupnju tehnološke sofisticiranosti, ostala vjerna klasičnim baletnim vrijednostima: čistoći forme i preciznosti. Za sve one koji cijene umjetnost koja spaja tradiciju i inovaciju, Snježna kraljica u Splitu nakon predoziranja Orašarom na globalnoj razini, bila je doista nezaboravan doživljaj.
© Sanja Petrovski, BALETI.hr, 15. prosinca 2024.Snježna kraljica
skladatelj glazbe Davor Bobić
koreograf i redatelj Svebor Sečak
dirigent Stjepan Vuger
scenograf i kostimograf Neven Mihić, oblikovatelj svjetla Tomislav Kobia, oblikovatelj tona Petar Ivanišević, animacija i video projekcija Zdenko Bašić i Franko Dujmić, baletna majstorica Albina Rahmatullina, asistentica kostimografije Antonija Bilonić, asistentica produkcije Gorenka Žižić Jagar, inspicijentica Tetyana Borščagivska, koncertni majstor Valter Lovričević, orkestracija brojeva Kay i Pahulje, Čarobnica, Indijski ples, Husarski ples, Hrvatski ples, Marš humoreska / Pijani razbojnici – Božo Banović
izvode: Amanda De Almeida Rocha (Snježna kraljica), Giulia Del Grande (Gerda), Kaynan Pereira Oliveira (Kay), Ania Bartkowski (Čarobnica), Gita Šaravanja (Vrana), Josephine Mansfield, Rimi Mizuoka, Mariaelena Colombo, Yuka Nojo, Urara Onomata, Mirabelle Tošković, Danil Podhruško, Leonardo Souza, Emanuele Sardo, Paul Meneu, Alfred Jago, Robbie Fisher (prijatelji i prijateljice), Stella Duerden (Dama), Igor Gluškov, Daniel Jagar (Gospoda), Helena Veić, Rea Vidović, Nina Kevo (Prodavačice), Marino Stanić (Dimnjačar), Duje Ercegović (Policajac), Eva Stojanović, Lota Madunić, Marta Belamarić, Eleonora Kerum, Nora Musinov, Tatjana Vlak, Gabriela Nižić, Debora Dragojević (Djeca), Anastasiia Boiko, Gita Šaravanja, Svjetlana Dimache, Mirabelle Tošković, Lara Duk, Yanle Jin, Sara Šarić, Fiona Hadžiavdić, Tena Madunić, Nina Božić, Cvita Žižić, Marita Plazibat, Bjanka Baras Šimleša, Korina Radica, Ema Trumbić, Ria Škegro, Lara Bračulj Gudelj, Leticia Ozretić Rašković, Adora Kavelj, Ena Parlov, Veronika Dukić, Jana Tomić, Franka Kaćunić, Franka Jeličić (Pahuljice), Remus Dimache, Romulus Dimache, Askhatbek Yusupzhanov, Benjamin Cockwell (Trolovi), Matea Milas (Hajdučica), Remus Dimache, Romulus Dimache, Ashatbek Yusupzhanov, Benjamin Cockwell (Hajduci), Sanja Bikić, Nikol Marčić, Mariaelena Colombo, Stella Duerden (Hajdučice), Ajla Yusupzhanova, Maja Lončar (Laponka i Finkinja), Robbie Fisher (Sob), Josephine Mansfield (Princeza), Danil Podhruško (Princ), Rimi Mizuoka, Mirabelle Tošković, Yuka Nojo, Urara Onomata, Leonardo Souza, Paul Meneu, Alfred Jago, Emanuele Sardo (dvorjanke i dvorjani), Mila Jadrić, Rita Pašalić, Roza Šimić, Ana Perić, Korina Trgo, Loris Gusić, Ivona Bogdan, Ana Bubić (Paževi), Duje Ercegović, Mario Stanić (Lakaji), Rea Vidović, Helena Veić, Jelena Pecotić, Nina Kevo, Ana Katačić (Dvorske dame), Josephine Mansfield, Rimi Mizuoka, Mariaelena Colombo, Yuka Nojo, Urara Onomata, Giulia Del Grande, Mirabelle Tošković, Ania Bartkowski (Cvijeće), Amanda De Almeida Rocha, Ania Bartkowski, Matea Milas, Anastasiia Boiko, Gita Šaravanja, Svjetlana Dimache, Ajla Yusupzhanova, Lara Duk, Yanle Jin, Sara Šarić, Fiona Hadžiavdić, Tena Madunić, Nina Božić, Cvita Žižić, Marita Plazibat, Bjanka Baras Šimleša, Korina Radica, Ema Trumbić, Ria Škegro, Lara Bračulj Gudelj, Leticia Ozretić Rašković, Adora Kavelj, Ena Parlov, Veronika Dukić, Jana Tomić, Franka Kaćunić, Franka Jeličić (Snježni valcer), Askhatbek Yusupzhanov, Sanja Bikić, Ajla Yusupzhanova (Indijski zumbul), Paula Labetić, Lili Musinov, Loris Gusić, Rita Škrabić, Ana Bubić, Klara Katić, Ema Surjan, Tonka Židić Marinoić, Maris Novak, Vana Bilandžić, Korina Dvornik, Judita Slavić (Azijski jasmin), Danil Podhruško, Emanuele Sardo, Kaynan Pereira Oliveira (Europski slak (husari)), Robbie Fisher (vrač), Askhatbek Yusupzhanov (gutač vatre), Roko Pogorelić (bubnjar), Duje Budrovčan (bubnjar) (Afrički ljiljan), Remus Dimache, Romulus Dimache, Benjamin Cockwell, Sanja Bikić, Svjetlana Dimache, Anastasiia Boiko (Hrvatska ruža)
Piše:

Petrovski