Balerine na koje treba računati

9. Međunarodno baletno natjecanje Mia Čorak Slavenska, HNK u Zagrebu, 6. – 8. srpnja 2022.

  • Međunarodno baletno natjecanje Mia Čorak Slavenska

    Međunarodno baletno natjecanje Mia Čorak Slavenska, manifestacija u organizaciji Hrvatskog društva profesionalnih baletnih umjetnika te u suradnji s Hrvatskom glazbenom mladeži održana je deveti put, u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu. Od prvog izdanja, održanog 2006. god., u Maloj dvorani Vatroslava Lisinskog ovo natjecanje se 2010. godine podiglo na međunarodnu razinu te postojano održava svoju kvalitetu, a ove je godine okupilo dvadeset šest natjecatelja u dvije kategorije. Iako je ta brojka značajno manja nego prijašnjih godina kada je bilo i do sedamdeset prijavljenih natjecatelja, to nije značajnije narušilo kvalitetu natjecanja te je ono ostvarilo svoju osnovnu zadaću promoviranja baletne umjetnosti te otvaranja prostora učenicima baletnih škola i mladim profesionalcima da pokažu svoj plesački potencijal.
    Aaron Kok, foto: Saša Novković
    Kada govorimo o natjecanjima u kontekstu baletne umjetnosti tada valja naglasiti da se na njih može gledati iz različitih perspektiva. S jedne strane možemo reći da su baletna natjecanja bez sumnje korisna jer mladim plesačima omogućuju pripremanje i izvođenje nekih solističkih dionica koje nemaju prilike plesati u svojim matičnim kazalištima. Korisna su i za natjecatelje u juniorskoj kategoriji jer im pružaju dragocjenu priliku za učenje i sakupljanje izvođačkog iskustva te mogućnost da izađu iz sigurnosti baletne dvorane kako bi omirisali svjetla pozornice te osjetili barem dio onoga što ih čeka u eventualnoj profesionalnoj karijeri.
    Ademi Zhanabil, foto: Saša Novković
    S druge strane, kritike koje su upućene baletnim natjecanjima govore o tome da je balet prvenstveno umjetnost te da je teško pronaći jasne i univerzalno primjenjive kriterije prema kojima bi se izvedbe na natjecanjima procjenjivale, čime se problematizira objektivnost rangiranja natjecatelja. O toj temi razgovarala sam ove godine i sa Joséom Carlosom Martinezom, nekada laureatom, a danas članom žirija Prix de Lausanne, jednog od najpoznatijih i najdugovječnijih baletnih natjecanja za mlade plesače koji također postavlja pitanje objektivnosti takvih manifestacija te objašnjava kako je Prix de Lausanne pristupio tom problemu. Prema Martinezu, ,,ono što je dobro i što Prix de Lausanne razlikuje od ostalih natjecanja je namjera i želja da uoči potencijal mladih plesača. Dakle, fokus nije samo na jednoj izvedbi nego na procesu rada s mladima.“ Martinez kaže kako članovi žirija cijeli tjedan gledaju plesače kako vježbaju baletni i moderni class, kako pripremaju varijacije, reagiraju na upute, kako razumiju upute te kako se razvijaju i napreduju. ,,Tijekom tog vrlo napornog procesa moguće je vidjeti koliko plesači zaista razumiju ono što im se govori te kako uspijevaju reproducirati ono što se od njih traži i integrirati nove informacije...“, što je članovima žirija dalo mogućnost da ih vide u različitim situacijama te samim time donesu objektivnije argumentiranu prosudbu.
    Assija Sultanova i Jan Trninič, foto: Saša Novković
    Ove godine je odgovorna dužnost procjenjivanja izvedbi mladih plesača u Zagrebu pripala tročlanom međunarodnom ocjenjivačkom sudu čiji su članovi bili Lydia Mila-Milovac, bivša prvakinja Baleta HNK u Zagrebu; Anastasia Matvienko, ukrajinska primabalerina te Ken Ludden, osnivač i umjetnički ravnatelj Margot Fonteyn akademije za balet te međunarodno priznati koreograf i pedagog koji je ujedno bio i predsjednik ocjenjivačkog suda.
    Aubin Le Marchand, foto: Saša Novković
    Zadatak koji su imali pred sobom nije bio niti malo jednostavan, pogotovo u juniorskoj kategoriji u kojoj je konkurencija ove godine, bez obzira na manji broj prijavljenih, bila iznimno jaka. Tome su posebno pridonijele tri mlade balerine iz Kazahstana koje su svojim umijećem zadivile kako žiri tako i publiku te pokazale izvrsne nastupe u svim segmentima poštujući tehničke i stilske zadanosti varijacija koje su izvodile. Tako su Torgyn Leben i Ademi Zhanabil osvojile zlatnu i srebrnu medalju u juniorskoj kategoriji, dok je njihova kolegica Darya Mitrofanova podijelila broncu s izvrsnom Lili Németh, učenicom Mađarske baletne akademije iz Budimpešte. Izvrsna je bila i mlada hrvatska predstavnica Paulina Žanetić koju žiri na žalost nije prepoznao kao kandidatkinju za nagradu, što ni na koji način ne umanjuje kvalitetu njezinog nastupa kao ni ozbiljan potencijal i zrelost koju je ta mlada balerina pokazala. Svi natjecatelji dali su ono najbolje od sebe te su ovu priliku iskoristili za sakupljanje prijeko potrebnog iskustva, svako u okviru svog osobnog napretka.
    Darya Mitrofanova, foto: Saša Novković
    Seniorska kategorija donijela je ove godine nešto slabiju konkurenciju nego inače, no bez obzira na to nagrađeni plesači su pokazali vrlo visoku kvalitetu izvedbe. Tako je zlatna medalja dodijeljena odličnoj dvadesetogodišnjoj američkoj balerini Mii Li koja je pokazala sigurnost i čistoću izvedbe u svim segmentima. Druga zlatna medalja otišla je u ruke Aarona Koka iz Australije, inače prvog solista Baleta splitskog HNK-a koji je zajedno sa partnericom izvan konkurencije, sjajnom Evom Karpilovskom otplesao pas de deux iz baleta Esmeralda dok je francuski plesač Aubin Le Marchand, također plesač splitskog Baleta osvojio brončanu medalju. Izuzetno zapažen bio je i nastup mlade slovenske balerine Assije Sultanove koja je osvojila srebrnu medalju. Važno je zamijetiti kako su i Kok i Sultanova uz vrlo precizne izvedbe baletnog dijela programa izveli i odlične moderne koreografije čime su oboje pokazali plesačku i umjetničku zrelost te ukazali na to koliko je u seniorskoj kategoriji važan cjeloviti nastup koji objedinjuje oba stila plesanja. Naime, iako su u fokusu publike, a i ocjenjivačkog suda prvenstveno varijacije i pas de deuxi iz baletnog repertoara, današnjeg plesača nemoguće je zamisliti bez odličnog vladanja modernim plesnim izrazom koji ga umjetnički i plesački upotpunjuje pa je samim time i odabir modernog sola/pas de deuxa, ali i umijeće izvedbe ono što u konačnici može biti ključno pri dodjeli nagrada na ovakvim natjecanjima.
    Dora Blaić, foto: Saša Novković
    Tako je Kok otplesao izvrstan solo iz predstave Migrations u vlastitoj koreografiji, dok je Sultanova s partnerom van konkurencije Janom Trniničem izvela duet iz megauspješnice Edvarda Cluga, Radio i Juliet. Izuzetno uspješan i zapažen bio je i nastup mlade hrvatske balerine Dore Kovač koja je plešući zahtjevni Grand pas clasique osvojila brončanu medalju te pokazala da njezino vrijeme tek dolazi te da je ona sigurno balerina na koju u budućnosti treba ozbiljno računati. Vrlo dobrim nastupima u seniorskoj kategoriji istaknulo se još dvoje plesača zagrebačkog HNK - japanski plesač Yuho Yoshioka, koji je za svoj nastup osvojio srebrnu medalju te Dora Blaić koja je osvojila brončanu medalju. Na gala koncertu koji je, kao i svake godine održan u režiji predsjednika Hrvatskog društva profesionalnih baletnih umjetnika Svebora Sečaka, dodijeljena su i neka posebna priznanja poput onih za partnere izvan konkurencije (Eva Karpilovska i Jan Trninič), priznanja za koreografsko stvaralaštvo (Aaron Kok), a svakako valja izdvojiti Posebno priznanje Carlota Grisi za mladi talent  i jednogodišnju stipendiju za Baletnu akademiju Margot Fonteyn koja je dodijeljena učenici baletnog odjela Umjetničke škole Luke Sorkočevića, Sari Šarić.
    Dora Kovač i Yuho Yoshioka, foto: Saša Novković
    No, iako ovdje govorimo o natjecanjima na kojima je fokus, po samoj prirodi stvari na izvedbi i dodjeljivanju nagrada važno je, pomalo paradoksalno reći kako su te nagrade ujedno i najmanje važan dio tog događaja. Bez obzira na to što nagrade mogu biti koristan poticaj za daljnji rad te imaju svoju motivacijsku ulogu i kod same odluke da se na natjecanju sudjeluje, pedagoška kvaliteta cijelog tog procesa i ono što u sebi nosi najveću vrijednost upravo je proces pripreme tj. zajednički rad mladih plesača i njihovih mentora. Taj rad se uglavnom odvija volonterski, u njihovo slobodno vrijeme, često u nimalo jednostavnim uvjetima i iznimno je važno da za njega postoji jasna potpora ustanove u kojoj djeluju, kako bi se pokazalo da se njihov trud cijeni, jer na kraju, taj će se rad pozitivno odraziti i na kvalitetu ansambla čiji su natjecatelji članovi. Naime, upravo su na natjecanjima mnogi još neetablirani plesači pokazali svoje stvarne mogućnosti koje ponekad, u okvirima repertoara ostaju nezamijećene, a taj izlazak iz sjene ujedno je i najuzbudljiviji trenutak takve manifestacije.
    Yuho Yoshioka, foto: Saša Novković
    Jednako tako važan je i susret s plesačima koji dolaze sa različitih strana svijeta, a s kojima se možemo u pozitivnom smislu usporediti te učiti jedni od drugih. U tom smislu, a u skladu s mogućnostima organizatora, bilo bi izvrsno kada bi natjecanje dobilo i pedagoško edukativni epilog u vidu održavanja okruglog stola na kojem bi sudionici, a pogotovo njihovi mentori i formalno dobili priliku razgovarati o prikazanom, usporediti pristupe te čuti stručnu evaluaciju svog rada. Razmjena mišljenja posebno je važna za one koji dolaze iz manjih škola, a kojima je sam dolazak na natjecanje važno iskustvo i prilika za prikupljanje dragocjenih smjernica za rad. Također, takav razgovor može biti dobra prilika i za pobliže argumentiranje odluka žirija te odgovore na neka pitanja koja nakon svakog natjecanja ostanu lebdjeti u zraku. Na taj način odmaknuli bismo fokus od samih nagrada te bismo natjecanje, uz poznatu rečenicu ,,važno je sudjelovati a ne pobijediti“, prepoznali kao prostor za učenje, razmjenu znanja i iskustva što u konačnici i treba biti njegova osnovna (pedagoška) funkcija.

    © Mihaela Devald Roksandić, PLESNA SCENA.hr, 15. srpnja 2022.
    Međunarodno baletno natjecanje Mia Čorak Slavenska
    Rezultati Međunarodnog baletnog natjecanja Slavenska 2022

    Posebno priznanje Carlotta Grisi za mladi talent
    Sara Šarić (Hrvatska)

    Posebno priznanje za partnera izvan konkurencije
    Eva Karpilovska, Jan Trninič

    Priznanje za koreografsko stvaralaštvo
    Aaron Kok

    Priznanje za poseban nastup
    Yuya Omaki i Asami Nakashima
    Torgyn Leben, foto: Saša Novković
    Juniorska kategorija

    Brončane medalje
    Darya Mitrofanova (Kazahstan)
    Lili Nemeth (Mađarska)

    Srebrna medalja
    Ademi Zhanabil (Kazahstan)

    Zlatna medalja
    Torgyn Leben (Kazahstan)
    Mia Li, foto: Saša Novković
    Seniorska kategorija

    Brončane medalje
    Dora Kovač (Hrvatska)
    Dora Blaić (Hrvatska)
    Aubin Le Marchand (Francuska)

    Srebrne medalje
    Assija Sultanova (Slovenija)
    Yuho Yoshioka (Japan)

    Zlatne medalje
    Mia Li (SAD)
    Aaron Kok (Australija)

Piše:

Mihaela
Devald Roksandić