Intervjui
-
Današnja publika nema strpljenja satima gledati balet
Intervju: Nina Ananiašvili, balerina, koreografkinja, ravnateljica Gruzijskog državnog baleta
Piše: Katarina Kolega
Balet sam skratila i unijela sam više dinamike jer današnja publika više nema strpljenja satima gledati baletnu predstavu. Dodala sam više plesova u prvom dijelu jer svi u ansamblu žele više plesati, a zadržala sam Čabukianijeve karakterne plesove. Skladatelj Aleksandar Krein Laurenciu skladao u suradnji s Čabukianijem. Oni su tu predstavu stvarali zajedno i njegova je glazba silno uzbudljiva, moćna i lirična i sama po sebi govori o ljubavi, ljepoti, borbi i slobodi. To je velika priča ...pročitajte cijeli tekst... -
Nisu svi koreografi ni ljubazni ni spremni
Intervju: Božica Lisak, balerina i baletna majstorica
Piše: Ljiljana Gvozdenović
Nikad mi nije bio problem pamtiti koreografski tekst, problem su često koreografi sami, nisu svi ni ljubazni ni spremni, a bilo je i raznih stilova. Nešto mi se i nije svidjelo, ali za mene je uvijek bilo važno da predstava bude uspješna. Umjetnost, to je ono što osjetim, ne ono što vidim… Puno plesača može danas svašta tehnički napraviti, ali nije svatko umjetnik. Izvedba mora izazvati neki osjećaj u meni, nije mi drago puko izvođenje koraka, premda cijenim ako je dobro izvedeno ...pročitajte cijeli tekst... -
Zlatno doba riječkog Baleta
Intervju: Peter Pustišek, baletni umjetnik
Devedesete su bile zlatno doba u smislu broja plesača i raskošnih scenografskih i kostimografskih rješenja, ali u isto vrijeme i kameno doba jer ako ste trebali nove plesače nije bilo kao danas kad vam se javi njih petsto na audiciju. Danas puno pomaže internet. Prije ste morali ići po plesače, tražiti ih, naći ih, morali ste imati vezu kako doći do njih, a to je bilo jako teško. Morao si ljude vući za rukav, ništa nije bilo jednostavno. Vrhunac uspjeha postignut je izvedbom Labuđeg jezera 1995. godine ...pročitajte cijeli tekst... -
Don Quijote odgovara mom temperamentu
Intervju: Albina Rahmatullina, baletna umjetnica
Piše: Ljiljana Gvozdenović
Najdraži balet u kojem sam nastupala bio je Don Quijote. Sve u njemu odgovaralo je mom temperamentu. Verzija koju sam plesala postavila je u Splitu Valentina Ganibalova. Bilo je lijepo raditi s njom. Plesač se uvijek iznenadi kad vidi da može ono što je već mislio da je zaboravio a ona je znala to izvući iz svih nas. Voljela sam i Labuđe jezero. Tu su i Sulićeve koreografije, pa Hortense u Grku Zorbi. Dodajem i posljednju ulogu koju sam odigrala, Blanche u Tramvaju zvanom čežnja Dinka Bogdanića ...pročitajte cijeli tekst... -
Najbolji fakin u svijetu baleta
Intervju: Ivan Kramar, baletni umjetnik
Piše: Iva Višak
Ako se Kramarovo ime upiše u internetsku tražilicu, izaći će svega nekoliko tekstova. Postoji neobično malo informacija o osobi koja diljem svijeta drži baletne klaseve, koji je bio solist u Nizozemskom nacionalnom baletu, koji je plesao s Rudolfom Nurejevim te prijateljevao i surađivao s mnogim drugim velikim baletnim zvijezdama, plesačima i koreografima. Ali, zapravo, ta činjenica ne iznenađuje jer kod Ivana Kramara baš ništa nije očito i uobičajeno ...pročitajte cijeli tekst... -
Ključne riječi: dijeljenje, povjerenje i suradnja
Intervju: Massimiliano Volpini, koreograf i ravnatelj Baleta HNK u Zagrebu
Piše: Iva Višak
Prvo što me osvoji, obori, razoruža kod plesača je njegova/njezina inteligencija, posebno kad promatram iz pozicije koreografa. Zatim talent, koji je nedokučiv i neophodan element. Kao ravnatelj nadam se da ću ostaviti trag u srcima, razmišljanjima i sjećanjima plesača s kojima radim, a kao koreografa zanima me put koji dijelim i stvaram sa svojim plesačima, koji iscrtava i obilježava umjetničku brazdu koja će potrajati kroz vrijeme. Volio bih privući svjetsku pozornost na HNK u Zagrebu ...pročitajte cijeli tekst... -
Nemam omiljenu ulogu
Intervju: Bruna Reić, nekadašnja solistica Baleta HNK-a Split, baletna pedagoginja i voditeljica Teatra danSing, Split
Piše: Ljiljana Gvozdenović
Paralelno kroz godine radila sam s djecom u mnogim plesnim studijima podučavajući ih klasičan i moderan balet te u par navrata u Italiji gostovala kao baletni pedagog po pozivu Borisa Tonina. Pedagoški posao je odgovoran i nije svako dijete predodređeno za profesionalno bavljenje baletom ali svako dijete može uživati u plesu i muzici. Voljela bih da postoji institucija u kojoj se razvijaju mladi talenti spremni na ples, glumu i pjevanje. Za sada se sve svodi na ogroman entuzijazam voditelja i djece. ...pročitajte cijeli tekst... -
Nastupali smo skoro svaki dan
Intervju: Tamara Jovanović, nekadašnja solistica Baleta HNK-a Ivana pl. Zajca, Rijeka
Piše: Mladen Mordej Vučković
Odmah po dolasku u Rijeku postala sam solistica i nikada nisam bila u ansamblu. Odmah su me gurnuli. Imali smo puno baletnih predstava i nastupali u svim operama koje imaju balet. Davali smo i mjuzikle, tako da smo skoro svaki dan nastipali. Mi solisti imali smo u ugovoru da, ako je potrebno, nemamo slobodan dan. Bilo je lijepo. Cijelo kazalište se družilo, sve grane su se družile. Vladalo je dobro raspoloženje i uživalo se raditi. Poslije premijera cijelo kazalište je slavilo ...pročitajte cijeli tekst... -
Imao sam veliku podršku
Intervju: Dubravko Kolšek, prvak Baleta HNK-a u Zagrebu
Piše: Ljiljana Gvozdenović
Ako bih trebao birati najdražu ulogu bio bi to Đavo u predstavi Đavo u selu. Pripremao sam ga s Damirom Novakom koji bio izvrstan interpret Đavla i nisam mogao zamisliti boljeg učitelja. Odnosio sam se prema Damiru s velikim poštovanjem, on je za mene vrhunski plesač, sportaš, osoba koja je bila izvrsna u svemu u čemu se okušao. Posvetio mi je puno vremena objašnjavajući ne samo tehniku nego i onu bitnu komponentu koja zaokružuje umjetnički čin, a to je glumački izraz ...pročitajte cijeli tekst... -
Sve jednom završi
Intervju: Vesna Butorac-Blaće, balerina
Piše: Ljiljana Gvozdenović
Kraj je neminovan, a u mom poslu on dolazi brzo. Mladi odlazimo u mirovinu. Moj je plesni život bio bogat, opus velik i mogu reći ne samo da sam ostvarila svoje ambicije, nego da sam doživjela sve užitke koje moja profesija pruža. Na kraju, iza svega ostane poneka fotografija, filmski zapis ili knjiga. Ja sam nekim čudom počašćena s čak dvije knjige o mojem radu, počašćena sam i s nekoliko značajnih nagrada, a ostala su i neka prijateljstva. Bilo je lijepo ma koliko je bilo naporno. ...pročitajte cijeli tekst... -
Prostor između koraka
Intervju: Asuka Maruo, prvakinja Baleta HNK-a u Zagrebu
Piše: Mihaela Devald Roksandić
Tehnika za mene nije puno okreta ili visoko dignuta noga. Dakle, ne doživljavam tehniku kao brže, više, jače. Ono što mi je važno i na što se uvijek fokusiram je prostor između koraka. Zanima me kako prijelaze među koracima učiniti glatkim ili možda nevidljivim, prije ili nakon što odradim neke teške tehničke korake. Dakle, način povezivanja koraka koji uravnotežuje tehničke elemente smatram pravom tehnikom. Sve to povezujem s umjetničkom kvalitetom i to je ono čemu težim ...pročitajte cijeli tekst... -
Nismo svjesni što naše tijelo može učiniti
Intervju: Matan David, plesač, koreograf i asistent Ohada Naharina (1)
Piše: Iva Višak
Često imamo dojam kao da poznajemo svoje tijelo, ali ga zapravo uopće ne poznajemo. Nismo uopće svjesni što naše tijelo može učiniti. I taj vizual, ta maštovitost i slikovitost koja pomaže da na trenutak zaboravite što vaše tijelo može ili ne može učiniti – to je trenutak u kojem dozvoljavate da vaše tijelo slijedi vašu imaginaciju. Tada tijelo prati tu imaginaciju bez restrikcija, zabrana i obrana. Povezuje vas s vašom fantazijom, maštom, i to vas otvara, a kako vas otvara, otvara paralelno i vaše tijelo. ...pročitajte cijeli tekst... -
Osobine i alati koji mogu učiniti čuda
Intervju: Matan David, plesač, koreograf i asistent Ohada Naharina (2)
Piše: Iva Višak
Što se tiče mog klasa, cijeli moj život, moja edukacija, osim nekoliko godina u baletnoj školi, obilježeno je Gagom i sada je izazov pronaći svoj način, svoj stil kretanja i podučavanja, jer sve što radim neminovno me podsjeća na Gagu. Vodim mnoge razgovore sam sa sobom radim li Gagu i istovremeno se preispitujem što je to Gaga zapravo. Osjećam da se puno toga dešava u svijetu plesa, i da trebam mnogo toga još vidjeti i naučiti, a istovremeno pomislim da možda i ne moram ...pročitajte cijeli tekst... -
Mogu ponuditi više od same tehnike
Intervju: José Carlos Martinez, baletni umjetnik
Piše: Mihaela Devald Roksandić
José Carlos Martinez, iako nesumnjivo jedna od najvećih svjetskih baletnih zvijezda, iznimno je pristupačan suradnik koji ničim ne odaje svoj zvjezdani status te plesačima uvijek pristupa mirno i s apsolutnim uvažavanjem. Martinez proces rada na baletu Giselle u Zagrebu opisuje kao vrlo kompliciran zbog Covida, "jer smo prvo radili malo po malo, onda smo sve prekinuli na šest mjeseci, pa smo se vratili... Solisti su zaista sjajni, no posebno me se dojmio ansambl" ...pročitajte cijeli tekst... -
Nurejev je volio zajednički rad
Intervju: Sonja Marchiolli, baletna umjetnica (2)
Mišljenja sam da treba dati mladima priliku da plešu. Uvijek sam gurala mlade. Često su me čak znali odgovarati od nekih, a ja sam rekla: pusti, budem probala. I prošlo je. Imala sam sreće s koreografima (Hans van Manen, Rudi van Dantzig) koji su mi uvijek pomagali i izlazili u susret a pogotovo pred kraj plesačke karijere. Stoga sam nekako shvatila da plesač ne može djelovati sam, potrebna mu je pomoć, taj osjećaj da je netko iza tebe, potpora. Moja soba je bila uvijek otvorena ...pročitajte cijeli tekst... -
Amsterdam je bio ostvarenje snova
Intervju: Sonja Marchiolli, baletna umjetnica (1)
Imala sam sreće jer sam bila okružena velikim koreografima, plesačima i pedagozima koji su imali toliko toga za reći. Zajednički san Ivana Kramara i mene bio je rad u Het Nationale Ballet (HNB) u Amsterdamu kojeg smo imali prilike vidjeti u Zagrebu. Sjećam se kako sam za vrijeme audicije razmišljala kako ovdje želim biti dio tog ansambla. Na naše iznenađenje i tu su nam ponuđeni demi-solo ugovori. Brzo postali dio te trupe koja je izvodila isključivo baletni repertoar ...pročitajte cijeli tekst... -
U baletu je sve jako intenzivno
Intervju: Matea Milas, balerina
Piše: Mihaela Devald
Balet zahtijeva apsolutnu predanost i posvećenost, visoku razinu tjelesne pripremljenosti, mentalnu izdržljivost, emocionalni angažman i oduzima većinu vremena i snage, te ostavlja malo toga za privatni život i razvoj i u nekim drugim područjima života. Mislim da smo mi plesači jako strogi i zahtjevni sami prema sebi. U baletu je sve jako intenzivno, kako ono dobro, tako i ono loše pa je teško naći tu zlatnu sredinu koja je potrebna u životu i uravnoteženost u svim aspektima života ...pročitajte cijeli tekst... -
Balet je nekako vintage
Intervju: Andrea Schifano, baletni plesač
Piše: Mihaela Devald Roksandić
Uvijek ću se s velikom radošću sjećati gostovanja u Sankt Petersburgu s predstavom Ana Karenjina. Mislim da je doći u Rusiju s ruskom pričom bila stvarno velika stvar. Bila je to odlična predstava i sjajno iskustvo. Uvijek sam se smatrao boljim interpretom dramskih uloga... nešto što ima malo kompliciraniju priču, dublje osjećaje, uloge u kojima moraš razmišljati u uzrocima i posljedicama svojih odluka. Ali onda se sve promijenilo kada sam otplesao dvorsku ludu u Labuđem jezeru ...pročitajte cijeli tekst... -
Na uvid svima koje to zanima
ntervju: Davor Schopf i Mladen Mordej Vučković, u povodu izložbe Doprinos Margarete Froman, Ljubinke Dobrijević i Petra Dobrijevića u razvoju hrvatskog baleta
Piše: Maja Đurinović
(E)migracije su doista paradigma baletne umjetnosti. Srećom je emigracija ruskih baletnih umjetnika k nama dovela Margaretu Froman i njezinu braću. Ljubinka i Petar Dobrijević primjer su suprotnog tijeka migracija, naših umjetnika u inozemstvo. Tek kada se rasprostre dokumentacija njihove međunarodne karijere, postajemo svjesni kako je ta karijera bila velebna i duga
...pročitajte cijeli tekst... -
Plesačima treba vjerovati
Intervju: Ljiljana Gvozdenović, koreografkinja, u povodu premijere baleta Mačak u čizmama na Osječkom ljetu kulture
Piše: Maja Đurinović
Suradnja sa St. Pöltenom pokazala se izvrsnom mada je moja želja bila da to bude suradnja sa splitskim HNK-om koji ima savršenu solističku podjelu za Mačka koja već poznaje koreografski materijal. No korona je umiješala prste. Iskreno žalim što u tom smislu razmjena umjetnika između naših nacionalnih kuća ne ide ležerno barem što se baleta tiče, no u ovom slučaju mladi plesači iz Europaballetta su nas oduševili, vjerujem da će se njihova suradnja sa osječkim baletom i dalje nastaviti ...pročitajte cijeli tekst... -
Australian Ballet School je svjetionik za djecu
Intervju: Goranka Žuklić Mikelin, baletna pedagoginja
Kada gledam svoju karijeru mogu reći da cijelo to vrijeme nije bilo jednostavno i ostavilo je kojekakve tragove, ali bez svega toga ne bih bila tu gdje sam danas i ne bih predavala na način na koji danas predajem. Zaista jako volim svoj posao i najveće zadovoljstvo u radu s djecom mi je uvijek njihov uspjeh i napredak u savladavanju zahtjevnih baletnih koraka kao i sreća koju pokazuju kroz svoje izvedbe na sceni. Nema boljeg osjećaja od onog koji mi daje osmjeh zahvalnosti nakon uspješne izvedbe ...pročitajte cijeli tekst... -
Tri domovine i jedan (plesni) jezik
Intervju: Ervina Sulejmanova, prvakinja Baleta HNK-a u Zagrebu
Piše: Mladen Mordej Vučković
Nemam nikakvih želja da nešto plešem jer sam sve glavne uloge otplesala. Plesala sam sve fahove od lirskog do karakternog. Sve su mi uloge drage jer kad radim neku ulogu, onda u tom trenutku samo o toj ulozi razmišljam. Labuđe jezero sam najranije počela plesati i plesala ga najdulje. U zagrebački Balet došla sam 1994., u vrijeme kad je u ansamblu bilo puno dobrih balerina, a ja sam se pojavila kao konkurencija. Nisam bila baš dobro prihvaćena no s vremenom to se promijenilo ...pročitajte cijeli tekst... -
Lakše je biti dramatičan nego suptilan
Intervju: Leo Mujić, koreograf
Sve što je dobro za popularizaciju našeg posla i profesije smatram poticajnim. Meni je jako žao što se zbog korone balet sveo na ples u kuhinjama, hodnicima i krovovima. I što smo svi nekako bili primorani raditi slatka kućna videa koja su bila odraz tuge koju možemo pretvoriti u slatku realnost. Međutim, ako se ne pokrećeš i ne pratiš trenutak u odnosu na ono što se događa oko tebe naprosto ćeš izumrijeti. Živi teatar je ono što se događa sada i ovdje a ja volim taj koncept: carpe diem ...pročitajte cijeli tekst... -
Možemo pogurati balet u 21. stoljeće
Intervju: Iva Rohlik, plesna umjetnica
Piše: Iva Nerina Sibila
Klasični balet je temeljem modernog i suvremenog plesa 21. stoljeća i ima svoje opravdanje u komparaciji s klasičnom glazbom i operom. Ukoliko uspijemo obrazovati kreativne i promišljene baletne plesače, umjetnike i koreografe i filozofe, možemo pogurati balet u 21. stoljeće i kroz to će izrasti neka nezaboravna i izvanvremenska kazališna iskustva. Duge godine baletnog školovanja moraju biti obogaćene vrijednim vještinama za cijeli život ...pročitajte cijeli tekst... -
Događa se nešto stvarno i moćno
Intervju: Andonis Foniadakis, koreograf
Plesači u predstavi Plamteća voda su plivači unutar krhkosti, plešu kao da se bore za opstanak. Nema ugodne, nemarne, lagodne lakoće pokreta. Nije to bajka. Događa se nešto stvarno i moćno. A kada doista želimo da nešto uspije, to je taj osjećaj. Na ovome svijetu, za sve se moraš izboriti. Poštovati. Biti zahvalan za sve što te okružuje. Ne zlostavljati. Dozvoliti da te nadahne. Živjeti život u harmoniji. To nije lako naći u današnjem svijetu. Čini se kao velika ideja, ali to je ono što bih volio da publika ima na umu ...pročitajte cijeli tekst... -
Ekipa za korak dalje
Intervju: Ilir Kerni, ravnatelj Baleta Hrvatskog narodnog kazališta Split
Piše: Mihaela Devald
U Split sam došao jer sam želio biti dio ekipe koja će napraviti korak dalje, u profesionalnom i umjetničkom smislu, pogotovo dio ekipe koja bi izvukla HNK Split iz dubokog negativnog financijskog poslovanja zadnjih godina. Volim takve izazove. Došao sam ravnati Baletom u kazalištu koje ima veliku tradiciju. Isto tako znam da su ego i taština faktori koji guše i uništavaju, ponajprije druge, a poslije i samog sebe, a to kod mene ne postoji. Volim raditi u timu i činim sve da se svi osjećaju dobro i motivirano ...pročitajte cijeli tekst... -
Obrazovanje obavezuje na djelovanje
Intervju: Mihaela Devald Roksandić, baletna pedagoginja ansambla HNK u Zagrebu
Mislim da je vrijeme za reformu baletne škole koja bi se trebala događati na više razina, kako u Zagrebu tako i u drugim sredinama. Cijelo naše baletno školovanje bi trebalo proći kroz jednu kvalitativnu evaluaciju te naprosto moramo razmisliti što danas želimo od tog procesa. Radi se o gorućem pitanju u čije se rješavanje treba uključiti cijela struka, a i osobno ću poduzeti sve što je u mojoj moći kako bi se o toj temi počelo intenzivnije razgovarati. ...pročitajte cijeli tekst... -
Ključno je iskustvo
Intervju: Vladimir Malahov, baletni umjetnik, u povodu premijere baleta Orašar u HNK u Zagrebu
Piše: Mihaela Devald
Sretan sam ako plesačima i ljudima koji me okružuju mogu donijeti zadovoljstvo i sreću. Radim po cijelom svijetu, ali nije važno kuda idem, jer gdje god dođem, sretan sam ako mogu pomoći na bilo koji način. To me uvijek ispunjava. Volim darivati ljude, volim učiniti nešto lijepo za njih. Pritom ne očekujem ništa za uzvrat. Naprosto, to me usrećuje i zato to činim. Također, nikada nisam ljut... ako mi netko napravi nešto loše, uvijek sam spreman oprostiti... uvijek sam otvorena srca prema svima ...pročitajte cijeli tekst... -
Lirska pojava Male balerine
Intervju: Đurđica Ludvig, baletna umjetnica
Uskakala sam u razne role kad starije kolegice nisu mogle plesati ili su se ozlijedile. Često sam uskakala u uloge koje nisam nikad plesala, i ansambl i solističke. Voljela sam plesati, i kad sam već bila solistica uskakala sam u ansambl, gdje god je trebalo. Oskar Harmoš je imao dobar sistem – svi smo morali učiti sve, sav repertoar. Onda nas je bilo malo i ako se netko razbolio ili povrijedio morali smo biti spremni odmah uskočiti. Predstave se nisu otkazivale
...pročitajte cijeli tekst... -
Nosim gelere sa sobom…
Mateja Pučko Petković, baletna umjetnica – razgovor uz 30. obljetnicu rada u Baletu HNK-a u Zagrebu
Piše: Mladen Mordej Vučković
U Zagrebu sam uglavnom plesala karakterne i glumački zahtjevne uloge. Bilo mi je neizmjerno drago kada sam dobila dramsko-lirsku ulogu Jele u Đavlu u selu. To mi je bio neizmjeran gušt, da nisam stalno đavolica, zavodnica, ili Ciganka, da jednom mogu izraziti i svoju drugu stranu. Bilo mi je posebno drago što su Pia i Pino Mlakar došli prenijeti nam svoje viđenje i zahtjeve uloga. Tako da sam imala privilegiju iz prve ruke steći iskustvo i raditi s koreografima odnosno autorima Đavla ...pročitajte cijeli tekst... -
Vremena nisu nikada prava
Intervju: Aja Jung, osnivačica i umjetnička voditeljica Beogradskog festivala igre
Jedini način da budete uspješni, jest da nikada ne budete sasvim zadovoljni. Obožavam svoj posao i nijednu obavezu ne prihvaćam kao teret. Osim, možda, hrvanja sa administracijom, natječajima i izvještajima. Ne razmišljam o zahtjevima i obavezama, nego jurim ka cilju koji sama odredim. Vjerojatno ne bih znala drukčije. Ako bih duže mjerila ili razmišljala, nikada ne bih pokrenula ovakav posao. Rizici su ogromni, a vremena nisu nikada prava ili idealna ...pročitajte cijeli tekst... -
Glazba je razlog zbog kojeg plešem
Intervju: Giorgio Madia, baletni umjetnik
Pri uprizorenju Opasnih veza prvenstveno sam se oslanjao na knjigu Pierrea Choderlosa de Laclosa. Nisam bio pod utjecajem filma, kako njegovog koncepta tako ni glazbe niti dramaturgije. Iskreno, osim tog najpoznatijeg, pogledao sam i druge filmove koji se bave knjigom Opasne veze te vjerojatno svjesno ili nesvjesno uzimam od svega po malo, ali mogu reći da je inspiracija filmom bila minimalna. Naprotiv, knjiga mi je bila puno bolje uporište i dala je puno više boje koju sam mogao iskoristiti ...pročitajte cijeli tekst... -
Dječak koji je volio sladoled
Intervju: Ivica Ivanko, plesni umjetnik
Jedan od gostiju na nedavno održanom simpoziju Zlatne šezdesete ili Kako se stvarala suvremena plesna scena u Hrvatskoj u organizaciji Hrvatskog centra ITI-ja, bio je Ivica Ivanko, samozatajni plesni umjetnik zanimljive karijere o kojemu se malo zna izvan stručnih krugova jer je davno otišao u inozemstvo, ali još uvijek čuva bogatu arhivu vezanu uz svoju raznoliku plesačku karijeru u Zagrebu šezdesetih, koju je s veseljem podijelio sa svima zainteresiranima ...pročitajte cijeli tekst... -
Četvrt stoljeća u zagrebačkom Baletu
Intervju: Andrei Izmestjev, baletni umjetnik
Kada govorimo o odlasku u mirovinu, moram odmah reći da ni u snu nisam mislio da ću u ovim godinama još biti aktivan plesač. Nije lako. Više naravno ne plešem prinčeve, ali balet je umjetnost mladih ljudi. Imamo sreću što ova uprava razmišlja pozitivno i starije plesače zapošljava kao pedagoge i baletne majstore, koristeći njihova iskustva. Mislim da je to jedini način dok se ne riješe i ne nađu mogućnosti za odlazak plesača u mirovinu u nešto ranijoj dobi negoli sam ja sada. ...pročitajte cijeli tekst... -
Kazališni Magic Thrill
Intervju: Valentina Turcu, koreografkinja
Velike teme, legendarni naslovi, veliki kontrastni likovi koji imaju svojevrstan eros i magnetizam zahtijevaju nas kompletne. Strast je energija srodna mom temperamentu. Na sceni ne podnosim blef, kao ni u životu. Puno sam plesala, stalno koreografiram, režiram, radim dramaturgiju, scenski pokret u dramskim predstavama, stvaram glazbene koncepte, scenske adaptacije romana, surađujem kao asistent redatelja u operama i uživam radeći duhovite operetne koreografije. Živim jako dinamično. ...pročitajte cijeli tekst... -
Treba se okrenuti novim izazovima
Intervju: Igor Kirov, koreograf, ravnatelj Baleta HNK Split
Piše: Ljiljana Gvozdenović
Novac koji dobijemo za projekte u Splitu nije velik, ako se udružimo u zajedničke projekte ili dogovorimo međusobna gostovanja možemo učiniti naše sezone raznolikijima i publici zanimljivijima. Ne vidim razlog zašto ne bi došlo do gostovanja solista i produkcija jednog kazališta u drugim sredinama. Svi mi trenutni ravnatelji hrvatskih Baleta smo bivši plesači, a zna se kako je entuzijazam plesača neograničen te stoga vjerujem kako će doći do pomaka i u području suradnje ...pročitajte cijeli tekst... -
Vječna curica zagrebačkog Baleta
Intervju: Viktorija Slamnik, baletna umjetnica i pedagoginja
Ove godine Viktorija Slamnik navršit će 70 godina svog baletnog života. Ostvarila je niz uspješnih solo i ansambl uloga u klasičnom i modernom repertoaru te se isticala svojim visokim skokovima i odličnom tehnikom. Nakon odlaska u mirovinu sa četrdesetak godina, počela je raditi u Školi za klasični balet kao vanjski suradnik. Nakon toga nastavlja s pedagoškim radom u ZKM, ZPA, SSP... Viktorija Slamnik, svima poznatija kao Vikica, duhovita sitna gospođa puna energije i veselog duha ...pročitajte cijeli tekst... -
Priča o transformaciji i odrastanju
Intervju: Gina Patterson, koreografkinja predstave Ivica i Marica Baleta HNK-a Ivana pl. Zajca, Rijeka
Piše: Iva Nerina Sibila
Važno mi je da plesači nađu motivaciju i značenje unutar svake scene tako sam ih tražila da uključe emocionalnu ili energetsku namjeru za određenu situaciju ili lik, i tek tada smo oblikovali korake za svakog. Vidim rad na predstavi kao suradnički proces. Idealno, nađemo se na pola puta u kreaciji. Uzimam od plesača ono što vidim i razvijam koreografiju na licu mjesta. Neki plesači su bili zaista otvoreni i spremni, a nekima je ovo bio teži put. Ne zanimaju me fasade i maske ...pročitajte cijeli tekst... -
Dokumentarno o baletu
Intervju: Vigur Gurdu, koreograf, Nina Gojić, dramaturginja, Marko Gutić Mižimakov, multimedijalni umjetnik
Piše: Iva Nerina Sibila
Zanimljiv mi je način pristupu plesu u kojem su važni isključivo materijalni čimbenici, dakle čista forma pokreta i njegova tjelesnost. Ta vrsta prisutnosti na samu materiju pokreta, za razliku od najčešće improvizacijske izvedbe na koju sam naviknut i u kojoj se bavim mnogim drugim ne-materijalnim stvarima kao što je i samo značenje pokreta, mi je trenutačno inspirativna. Zanimljive su mi također i druge svari, naročito odnos pojedinca i grupe u baletu, chorus i choryphaeus, načini podrška grupe solistu ...pročitajte cijeli tekst... -
Dozvola za blizinu
Intervju: Claudio Bernardo, koreograf
Apoksiomen je bio vrlo zahtjevan projekt jer je predstava dovršena u tri tjedna, a ima sedamnaest plesača koji su morali i naučiti pjevati. Inače preferiram tri mjeseca za rad na novom projektu, ali bila je to izvrsna vježba i za mene. Puno sam radio kod kuće, pripremao scene, puno se toga i izmijenilo od početnih ideja jer je koreografski materijal dolazio od plesača. Ali neke scene su se već izrodile na samoj audiciji. Važno je voljeti plesače, zavoljeti ih istog trenutka, iako oni uopće nemaju pojma zašto ...pročitajte cijeli tekst... -
Rekonstrukcija klasika
Intervju: Vladimir Malahov, baletni umjetnik (uoči premijere Labuđeg jezera u HNK-u u Zagrebu)
Piše: Ljiljana Gvozdenović
Tijekom karijere otplesao sam 24 razne verzije Labuđeg jezera, i sve su se oslanjale na Leva Ivanova i Mariusa Petipaa, pa tako i moja. Vjerojatno je i velik broj otplesanih predstava također utjecao na mene a opet, posve je normalno je da svaki koreograf napravi i nešto svoje. Nikada ne kažem da sam koreograf, ja rekonstruiram stare materijale. Neke sam dijelove napravio oslanjajući se na stare majstore, puno toga sam dodao, a nekim ulogama otvorio više prostora ...pročitajte cijeli tekst... -
Povećanje ulaganja donosi i povećanje kvalitete
Intervju: Balazs Baranyai, ravnatelj Baleta HNK-a Ivana pl. Zajca Rijeka
Riječki Balet vidim kao neoklasičan. Svakako želim nastaviti širiti repertoar tj. uz neoklasična prezentirati i klasična i moderna djela. Time bi i dalje privlačili široku publiku, a plesačima omogućili da razvijaju svoju profesionalnu svestranost u tehničkom i izražajnom smislu. Vrlo dobro poznajem neke od najpoznatijih koreografa današnjice. Ukoliko zbilja budemo u mogućnosti pozvati sve njih, čekaju nas četiri predivne i raznobojne sezone ...pročitajte cijeli tekst... -
Neprekidan proces učenja
Intervju: Raffaella Renzi, talijanska baletna umjetnica
Piše: Mihaela Devald
Kroz svoju baletnu karijeru dobro sam upoznala različite koreografe i njihov način rada i naučila sam se s time nositi. Sada je ta pozicija donekle drukčija, pogotovo ukoliko ste stalni baletni majstor nekog ansambla, zato što ste vi prva osoba kojoj će se plesači obratiti kada imaju nekakvih problema ili su nezadovoljni, tako da su to situacije koje također morate naučiti rješavati. U svakom slučaju, o koreografu i njegovoj osobnosti ovisi hoće li poslušati moju preporuku ili sugestiju ...pročitajte cijeli tekst... -
Baletna disciplina
Intervju: Ivica Sertić, baletni umjetnik – Generacija pedesetih (5)
Piše: Mihaela Devald
Jako mi je draga predstava Dom Bernarde Albe koju sam 1999. god. napravio u Zagrebu na glazbu Milka Kelemena i malo mi je žao što se nije dulje zadržala na repertoaru. Za tu sam predstavu dobio i Nagradu hrvatskog glumišta. Nakon umirovljenja dobio sam poziv da predajem nacionalne i karakterne plesove na Baletnoj akademiji u Münchenu i tamo ostao deset godina. Bile su to zaista stvaralačke godine. Mnogi hrvatski plesači bili su moji učenici na münchenskoj Akademiji ...pročitajte cijeli tekst... -
Zabaviti publiku
Intervju: Ivica Sertić, baletni umjetnik – Generacija pedesetih (4)
Piše: Mihaela Devald
U prekrasno kazalište Staatstheater am Gärtnerplatz u Münchenu Ludmila i ja došli smo 1973. godine i u njemu proveli slijedećih trinaest godina. Ja trinaest, a Ludmila petnaest jer sam ja ranije otišao u mirovinu 1985. godine. Tamo sam također radio puno klasičnih baleta, ali i avangardu što su jako dobro prihvatile i publika i kritika. Za dvije predstave koje sam tamo koreografirao dobio sam tzv. nagradu tiska za najbolju predstavu u sezoni (Piknik i Coppelia) ...pročitajte cijeli tekst... -
Početak inozemne karijere
Intervju: Ivica Sertić i Ludmila Naranđa-Sertić, baletni umjetnici – Generacija pedesetih (3)
Piše: Mihaela Devald
Kad razmišljam o svom koreografskom radu i našem životnom putu mogu reći da smo zaista imali sreće. Naravno, važna je i činjenica da je čovjek marljiv i da nešto zna i može napraviti, ali mi smo zaista kroz cijelu karijeru, do mirovine uvijek bili u angažmanu i uvijek smo nešto radili
...pročitajte cijeli tekst... -
Oduvijek sam znala da želim plesati
Intervju: Ludmila Naranđa-Sertić, baletna umjetnica – Generacija pedesetih (2)
Piše: Mihaela Devald
Još kao djevojčicu zarazio me miris kazališta, miris šminke... Još ga i danas osjećam u kazalištu i znam da je to mjesto na kojem želim biti. Plesala sam zaista dugo i otplesala sam sve uloge koje si balerina može poželjeti tako da mi je srce bilo na mjestu. Prijelaz iz plesačke u pedagošku profesiju kod mene je prošao bez problema. Smatram to svojim osobnim uspjehom da sam, baveći se baletom došla do kraja prošavši cijeli put
...pročitajte cijeli tekst... -
Od statista do solista
Intervju: Ivica Sertić, baletni umjetnik – Generacija pedesetih (1)
Piše: Mihaela Devald
Sa dvadeset godina počeo sam se baviti baletom preko kursa za početnike koji su držali baletni solisti iz kazališta. Svaki dan smo morali ozbiljno raditi. Vježbali smo k'o ludi želeći sve nadoknaditi. Dobro je bilo to što smo kroz sport već imali razvijenu muskulaturu i kulturu tijela pa smo morali samo naučiti tehniku tako da smo radili koliko god je to bilo moguće. Bilo je vrlo intenzivno. Milko Šparemblek i ja smo čak i po noći išli preko krova u dvoranu i potajno vježbali ...pročitajte cijeli tekst... -
Posljednji učenik Margarite Froman
Intervju: Joseph Albano, američki baletni umjetnik
Već godinama istražujem život Margarite Froman prije dolaska u Sjedinjene Države. Morao sam doći na izvor i osjetiti ga. Ovo ljeto postavljam Labuđe jezero u kojemu koristim i Petipaa i ono što sam naučio od Margarite. Radeći na predstavi i postavljajući neke dijelove kako me ona naučila, ponovno proživljavam naš rad, sate s njom i zato mi je bilo bitno doći na mjesto na kojemu je ona kreirala. Postoji jedna glavna osoba koja vam obilježi život – za mene je to bila Margarita ...pročitajte cijeli tekst... -
Svjedokinja i sudionica baleta 20. stoljeća
Intervju: Ljubinka Dobrijević, plesna umjetnica
Béjartova Proljetna žrtva predstava je koja je obilježila našu epohu tj. balet dvadesetog stoljeća. Da nije bilo tog baleta i da se, najedanput, sve što je narativno i sve što je folklorno nije odbacilo, a ostao čisti ples, mislim da ne bi bilo ni Kyliána, ni drugih koreografa, kao ni ovih danas modernih, novih talentiranih koreografa. U to sam apsolutno uvjerena. Pero i ja nismo bili samo svjedoci toga što se događalo u 20. i na početku 21. stoljeća, već i sudionici ...pročitajte cijeli tekst... -
O vizijama i idejama
Intervju: Leonard Jakovina, plesač i ravnatelj Baleta Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu
Piše: Mihaela Devald
Najvažnija mi je radna etika i disciplina, bez toga ne možemo funkcionirati. Takav sam kao plesač i kao čovjek. Dakle za ono što sam odredio da ćemo raditi u slijedeće četiri godine trebam aktivne plesače koji predano rade svoj posao. Vidim da ljudi primaju nove informacije, da ih žele čuti i zbog te ostvarene komunikacije sam presretan. Moramo raditi na kvaliteti jer svaki od tih plesača može raditi barem još deset do petnaest posto više nego što sad radi ...pročitajte cijeli tekst... -
Riba, Luda / Princ
Intervju: Tomislav Petranović, baletan, u povodu 25 godina umjetničkog rada
Piše: Maja Đurinović
Ne volim glumatanje, mislim kako se velikim gestama i prenag1ašenom mimikom zapravo nastoji prikriti nedostatak plesne tehnike. Uvijek pokušavam plesati oslobođen starinske manire, odnosno vjerujem kako je potpuno značenje moguće donijeti tijelom bez upotrebe grimasa. Nisam pantomimičar nego plesač.Uživam i danas u baletu. I više no u svojim dvadesetim! Istina je kad kažu da je plesač dok shvati kako treba plesati, već prestar. I to je zbilja tako ...pročitajte cijeli tekst... -
Orašar u potrazi za Baletom
Intervju: Vuk Ognjenović, baletan, koreograf i pedagog
Piše: Maja Đurinović
Očekivao sam veliki odaziv i dobre kritike ali ne ovakav, usudio bih se reći, za Osijek mega-uspjeh Orašara. Sve karte su gotovo odmah rasprodane! Nakon nekoliko baleta (Licitarsko srce, Petar Pan...) kojima smo pokazali da smo sposobni i rado gledani, mislim da je Orašar doista pomaknuo svijest kazališnog ali i gradskog te županijskog vodstva u nepovratnom smjeru što se tiče konačnog oformljivanja službenog Baleta kao treće grane unutar osječkog HNK-a ...pročitajte cijeli tekst... -
Gluma kao novi izazov
Intervju: George Stanciu, prvak Baleta HNK-a u Zagrebu
Piše: Zlatko Vidačković
Status prvaka donio mi je jako veliku odgovornost. Možda nije toliko teško postati prvak koliko je teško ostati prvak, i to dobar prvak. Moram stalno paziti na sebe i sve oko sebe. Ujedno, naravno, i malo ponosa. Ipak je to veliko zvanje u našoj profesiji. Tko to postigne, mislim da može biti sretan zbog toga i ponosan na sebe... U HNK-u u Zagrebu imao sam veliku priliku glumiti Portorikanca China u Priči sa zapadne strane. Volio bih ponoviti to iskustvo i ići dalje s glumom ...pročitajte cijeli tekst...
-
Izazovi novih početaka
intervju: Tomislav Petranović, prvak Baleta HNK-a u Zagrebu
Piše: Zlatko Vidačković
Moja vizija Baleta HNK-a u Zagebu postala je javna kada je Velimir Visković objavio svoj program, kojeg je dio moj program za Balet HNK-a. Lajtmotiv moje četiri sezone bio bi afirmacija hrvatskih koreografa, uz premijere svjetski poznatih i priznatih djela velikih koreografa čiji pristup klasičnom baletu još nije predstavljen publici na ovim prostorima (John Neuemeier, Mats Ek, Roland Petit, Ronald Hynde) ...pročitajte cijeli tekst... -
Glazba koja se vidi na sceni
intervju: Giovanni di Palma, baletni majstor
Piše: Andreja Jeličić
Scholzova Druga simfonija po Schumannu djelo je koje zahtijeva veliku vještinu plesa u duetu i daje priliku velikom broju plesača. Scholz je poznat po tome što je volio raditi koreografije za velike ansamble pa i ovdje u Drugoj simfoniji imamo na sceni cijelo vrijeme velik broj plesača. To je lijepo i posebno. Većina baletnih ravnatelja to djelo uvrštava na repertoar zbog tih razloga kao i zbog čiste koreografske zanimljivosti i vrijednosti djela
...pročitajte cijeli tekst... -
Slavni počeci Štutgartskog baleta
Intervju: Vjera Marković, uz 50. obljetnicu Štutgartskog baleta
Nisu baš svi baleti Johna Cranka odmah bili fantastični. Plesala sam u Princu pagoda i Fasadama, a to nije bilo sjajno, ali je onda došla Antigona. Uživala sam plesati Jokastu, a Marcia Haydée je bila Antigona i trebale smo se izmjenjivati. Sjećam se, kada smo počeli raditi, Cranko je izgledao bespomoćan. Onda smo počeli slušati glazbu. On je gledao mene, ja njega i nije se znalo što je tko rekao. Tako je počeo rad – miran i skladan, istinska suradnja u stvaranju koreografije ...pročitajte cijeli tekst... -
Poziv na proslavu
Intervju: Martino Müller, koreograf
Piše: Andreja Jeličić
Radeći na materijalu u dvorani i promatrajući kako ljudi reagiraju, birao sam soliste. Meni je svejedno je li netko solist ili član ansambla prema službenoj hijerarhiji, važno mi je što mi može kreativno pružiti. Moram reći da mi se jako sviđa Pavla Mikolavčić. Ona je prekrasna klasična balerina, no ima i onaj izgled, karakter i izražajnost koji su potrebni za glavnu ulogu. A u ovih šest tjedana nevjerojatno je izrasla i transformirala se. Postala je prekrasno ekspresivna ...pročitajte cijeli tekst... -
Imam intuitivan i intenzivan odnos s glazbom
Intervju: Hans van Manen, koreograf
Piše: Andreja Jeličić
Moji su baleti popularni, ansambli ih žele, publika ih voli. Znači u njima je nešto bezvremeno, nešto što traje. Pet tanga praizveden je 1977. Tango – to je bezvremena glazba koja uzbuđuje. Premda mi mnogi kažu da odmah mogu prepoznati van Manenov balet, moji baleti nisu nikad isti, uvijek nađem nešto različito čime se bavim, uvijek volim nove izazove. A u središtu svega je ples na neku dobru glazbu. Ljudi prepoznaju u plesu nešto što ih povuče, i žele taj doživljaj ...pročitajte cijeli tekst... -
Životna doba pretočena u pokret
Intervju: Leo Mujić, koreograf
Piše: Zlatko Vidačković
Volim reducirati kulise i otvoriti pozornicu. Pleše se svugdje, od početka do kraja scene, i iznad orkestralne rupe, jer ovo je prvenstveno baletna predstava. Volim gola tijela, volim atletski pristup umjetnosti, volim kad se tijela troše na sceni, volim kad je pokret suvremen s maksimalnim korištenjem klasične fraze. Smatram da je publika inteligentna i ostavljam joj prostor da balet doživi onako kako ga želi doživjeti. U tome jest moć apstrakcije ...pročitajte cijeli tekst... -
Ruska škola
Intervju: Igor Kolb, baletan
Velike ruske baletne kuće ističu se prvenstveno tradicijom. Povijest ruskih kazališta i ruskog baleta iznimno je bogata. To su velika kazališta koja si mogu dozvoliti širok repertoar i velik broj plesača koji se izmjenjuju. Usto im je prioritet angažiranje, stvaranje i njegovanje velikih, odnosno potencijalno velikih baletnih plesača. Rezultat toga je da su u ruskom baletu uvijek radile znamenite ličnosti, a nadam se da će tako i ostati
...pročitajte cijeli tekst... -
Iskušati svoju maštu
Intervju: Barbara Novković-Novak & „mladi koreografi“
Piše: Maja Đurinović
Plesači Baleta HNK plesača imaju što za reći i žele istraživati, iskušati svoju maštu. Pokrenula sam projekt Koreolabos kako bismo ljudima dali priliku i da konačno procirkulira entuzijazam, volja i mašta i da se pokažu novi ljudi, talenti... Koreolabos nije predviđen kao predstava koja bi se dalje igrala nego kao projekt za pokazivanje prvih autorskih koraka, pa onda zamijećen, najtalentiraniji autor drugi put može dobiti novu priliku i veće trajanje ...pročitajte cijeli tekst... -
Balet je… un lavoro da certosino
Intervju: Jozo Borčić, baletni pedagog
Na seminare mi dolaze i učenici iz Hrvatske i kad ih usporedim sa njihovim vršnjacima iz Italije, jedino primjećujem razliku u jačini tehnike. Tu bi naše škole trebale jače i više raditi. Ali treba raditi i na samopouzdanju mladih plesača. Naše djevojke su krasne, imaju krasne figure, lijepa plesačka tijela, ali čim je neki teži zadatak one se povlače u kut dvorane. Tjeram ih onda da dođu naprijed i da rade jer je to jedino bitno. Za balet je potrebno biti malo bezobrazan, potrebna je drskost ...pročitajte cijeli tekst... -
Na turnejama deset mjeseci godišnje
Intervju: Nariman Bekzhanov, prvak Ruskog carskog baleta
S obzirom da sam jedini prvak Ruskog carskog baleta, na meni je da savladam cijeli repertoar, tako da plešem i klasični i moderni ples. Najdraže su mi uloge Don Josea u Carmen, Romea u Romeu i Juliji te općenito uloge heroja. Smatram da baletni princ donekle ograničava i da je stereotipan, dok u glumački zahtjevnijim karakternim ulogama mogu pokazati svoj temperament pa su mi mnogo veći izazov ...pročitajte cijeli tekst... -
Kao knjiga o fadu
Intervju: Hugo Viera, koreograf
Piše: Iva Nerina Sibila
Kao što se vidi iz naslova predstave – Varijacije – htio sam pokazati sve boje koje fado posjeduje. Obično se misli kako je fado samo nostalgičan i melankoličan, no postoje razni tipovi fada. Zato sam odlučio prikazati sve varijacije kroz koreografiju i kazališni aspekt, kako bih naglasio razne emocije i pomogao publici da se poveže s njima. Kada dođete u Lisabon fado se pjeva na ulicama, na trgovima, u barovima s otvorenim vratima i htio sam dobiti takvu atmosferu ...pročitajte cijeli tekst... -
Hraniti dušu stvarnom ljepotom
Intervju: Valentina Turcu, plesačica i koreografkinja
Piše: Maja Đurinović
Biti stvaran na sceni je nešto čime se neprestano bavim i kao plesačica i kao koreografkinja, a pritom me naročito zanima kultura pokreta i vještina i način na koji izvodimo koreografiju, kao i intenzivna koncentracija, fokus, kontakt i unutarnja svijest kojom se odnosimo na sceni. Naprosto želim da me plesači uvjere u to što rade. Da su istiniti. Da im vjerujem. Da obogate scenu svojom karizmom i talentom. Da zaustave trenutak i pretvore ga u vječnost ...pročitajte cijeli tekst... -
Gdje smo kada sanjamo?
Intervju: Ljiljana Gvozdenović, koreografkinja
Piše: Maja Đurinović
Volim klasični balet, klasično sam školovana, mislim da vrijednosti treba čuvati i njegovati, snimati odnosno precizno zapisivati. Pritom rado gledam i nove verzije npr. Labuđeg jezera; plastika tijela danas je jako razvijena, tehnika je na zavidnoj visini i mogućnosti su otvorene za sva mišljenja... Scenski pokret u Školi za klasični balet doista me veseli. Taj predmet učenici vole jer se susreću s ozbiljnim problemima naše struke, pravim baletom, a ne samo vježbanjem....pročitajte cijeli tekst... -
Iza smijeha Vragolaste djevojke
Intervju: Vladimir Derevianko, koreograf
Piše: Goran Ivanišević
Priča Vragolaste djevojke ne tjera gledatelja na razmišljanje, no njezino izvođenje zahtjeva kvalitetan ansambl. Riječ je o baletu koji je slavlje plesa, pravi vatromet plesačkih vještina. Riječ je o komičnom baletu, a komedija je najteži kazališni žanr, jer je ljude teško nasmijati. Za razliku od filma u kazalištu imate samo jednu priliku da nekom scenom nasmijete gledatelja i nastojite je iskoristiti na najbolji mogući način. Stoga je tajming svakog pokreta od presudne važnosti ...pročitajte cijeli tekst... -
Lakši repertoar ne znači lakši posao
Intervju: Mladen Mordej Vučković, voditelj Baletnog ansambla GK Komedija
Piše: Maja Đurinović
Današnji Baletni ansambl Kazališta Komedija svojim plesnim brojevima više nije samo ukras predstava jer se u modernim mjuziklima koji su dobrim dijelom budućnost Komedijina repertoara, potpuno afirmirao. Repertoar Komedije služi zabavljanju publike i s te je strane on lakši u odnosu na tzv. ozbiljni repertoar, primjerice HNK. No, za članove Baletnog ansambla posao nije ništa lakši od drugih baletnih ansambala, naprotiv
...pročitajte cijeli tekst... -
Radim arhitekturu prostora
Intervju: Edward Clug, koreograf
Piše: Zlatko Vidačković
Uvijek, kada netko i ne pleše, nego se samo pojavi na sceni za vrijeme dok neki plesač i plesačica pleše, on je dio arhitekture prostora. Više me zanima tijelo kao dio prostora, nego odnosi među likovima, više vidim tijelo, nego osobnost koja je iza njega. Na tome gradim predstavu. Najviše vremena koristim za pokret, koji je meni kao koreografu najznaimljiviji u estetskom smislu, no pokret dobije smisao tek u kontekstu, kada je postavljen u situaciju ...pročitajte cijeli tekst... -
Portugalski baletni vrhunci
Intervju: Tomislav Petranović, baletan
Piše: Zlatko Vidačković
Imao sam nekoliko ponuda kada sam odlučio otići iz Beča, a između tri najprimamljivije bili su Kraljevski balet iz Birminghama, Basel Ballet meni jako dragog koreografa Richarda Wherlocka i Portugalski nacionalni balet. Odlučio sam se za Portugalski nacionalni balet i Lisabon, budući da su vrlo raznolik i kvalitetan repertoar kompanije, klima, ljepota i veličina grada činili neodoljivu kombinaciju ...pročitajte cijeli tekst... -
Volim energičnost Danse macabrea
Nova lica baleta - Mali intervju: Eugen Dobrescu, solist baleta HNK u Zagrebu
Piše: Zlatko Vidačković
Rad sa Stašom Zurovcem na predstavi Danse Macabre bio je nešto posve novo za mene, premda sam gledao njegove ranije produkcije. Ne može se ni uporediti s klasičnim baletom. Osobito mi se svidjela snažna scena Mojih sedam smrti, a uživao sam i u sceni Lovci na snove. Volim energičnost te predstave.
Volio bih plesati više nego sada, a nadam se da ću i u Zagrebu plesati neke od uloga u kojima sam nastupao u Bukureštu
...pročitajte cijeli tekst... -
Izazovi novoga
Intervju: Milka Hribar-Bartolović, prvakinja baleta HNK u Zagrebu
Piše: Maja Đurinović
Giselle mi je vrhunac u smislu klasičnog baletnog izraza. Obožavala sam Pjesme ljubavi i smrti Milka Šparembleka, a Mujićev Idi vidi stvarno mi je nešto posebno. Bilo je to za mene nešto tako novo i tako oslobađajuće i katarzično. Balerini se u karijeri rijetko dogodi, kao meni u Dami, da se sve poklopi: priča i lik koji te privlače, koreograf kojeg poznaješ i u koga imaš povjerenja, partner koji ti odgovara, glazba koja te dira… Trebala sam samo uživati u poslu ...pročitajte cijeli tekst... -
Dama s kamelijama znatno je slobodnija od Traviate
Intervju: Carl Davis, skladatelj
Piše: Zlatko Vidačković
Temi sam pristupio na način koji se prilično razlikuje od Verdijevog. U operi La Traviata Verdi nije mogao prikazati eksplicitno seksualno ponašanje, jer je ta opera i u obliku u kojem je poznajemo u svoje vrijeme bila prilično skandalozna. U romanu postoje scene za koje mislim da su nevjerojatno moderne i koje bi zbog svoje iskrenosti i izravnosti mogle biti gotovo šokantne i danas ...pročitajte cijeli tekst... -
Plesač za glumački zahtjevne uloge
Intervju: Ivan Gil-Ortega, plesač
Piše: Zlatko Vidačković
Bitno je izgraditi dobar odnos, uspostaviti dobru vezu. Ja sam vrlo otvorena osoba i volim pričati. Obično se jako dobro slažem s ljudima s kojima radim. Vrlo sam otvoren i vrlo fer. Poštujem koreografe ukoliko oni poštuju mene. S nekim koreografima se nisam baš slagao jer se nisu lijepo ponašali prema meni, a odnos koreografa i plesača mora biti zasnovan na uzajamnom poštovanju. Kad se to uspostavi, više nema problema
...pročitajte cijeli tekst... -
Volim Split, ali bih želio plesati i u Zagrebu
Intervju: Azamat Nabiullin, prvak Baleta HNK u Splitu
Piše: Zlatko Vidačković
Vamoseva koreografija Sna ljetne noći na ovogodišnjem Splitskom ljetu je za mene bila nova i zahtjevna. Kod njega se vidi da želi napraviti nešto novo, nevezano s ruskom školom na koju sam navikao. To mi je zanimljivo. Od nas traži glumački angažman, što većina koreografa ne čini. On osobno i glumački otvara plesača, radeći individualno sa svakim plesačem i to mi odgovara. Ono što Vamos napravi ostaje u plesaču i on se razvija ...pročitajte cijeli tekst... -
Za zagrebački ritam treba puno energije
Nova lica baleta - Mali intervju: Jegor Menjšikov, prvak baleta HNK u Zagrebu
Piše: Zlatko Vidačković
U Zagrebu je u odnosu na Tel Aviv i Sankt Peterburg za mene znantno zahtjevnije. Imamo znatno više izvedbi u krećem razdoblju, a to mi se prije dešavalo samo na gostvanjima. Za to treba puno više energije. Za budućnost imam nekih ideja i želja, ali ona je neizvjesna i ne znam što me čeka. Inače više volim dramske, tragične balete. U Zagrebu imam ugovor na godinu dana, do slijedeće zime, i nadam se da ću ostati ako Kazalište to bude željelo ...pročitajte cijeli tekst... -
Vjerujem u baletnu apstrakciju
Intervju: Leo Mujić, koreograf i plesač
Volim koreografije koje žive, nasuprot samostanskim baletima. Ti se baleti razvijaju, dišu, nikada ne staju na gotovom pokretu, nema kraja. Uživam u prokletstvu ovog posla, a to je da je uvijek moguće bolje. Zasad uživam stvarati kreacije. Kada gledam one stare, već napravljene, vidim samo svoje greške, i čine mi se poput dinosaurusa… Također se nadam da će zagrebačka koreografija ostati ovako živa, da se neće zadovoljiti postojećim, učinjenim ...pročitajte cijeli tekst... -
Mašti nema kraja
Intervju: Dženisa Pecotić, kostimografkinja
U kostimografiji sve na prvu loptu smatram odbojnim i potpuno bez šarma. Takav pristup ne ostavlja prostora za znatiželju, istraživanje, čitanje između redova. Gdje je tu izazov? Minimalistički pristup u kostimografiji u suvremenom plesu danas se dosta koristi, međutim kod takvog pristupa često dolazi do sraza između ideje i realizacije, jer je čistoća i egzaktnost same ideje skoro uvijek jača od mogućnosti realizacije te ideje
...pročitajte cijeli tekst... -
Puštam glazbu da sazrijeva u meni
Intervju: Vasco Wellenkamp, koreograf
Piše: Iva Nerina Sibila
U životu sam napravio više od sto predstava no, ima nekoliko radova, možda četiri-pet, koji su promijenili moj život i moje razmišljanje o koreografiji. Takve su zagrebačke Balade... koje donosi vjetar... Bio sam tada 1992. ovdje puna tri mjeseca, dao sve od sebe i polako su mi plesači počeli davati odgovor. Javio se veliki entuzijazam i osjetio sam ogroman ljudski potencijal u zagrebačkim plesačima, a predstava je nastala zahvaljujući njima ...pročitajte cijeli tekst...