Eseji, komentari i diskusije

  • Univerzalni spomenik baletu

    19. Dani plesa u čast Miji Čorak Slavenskoj, Slavonski Brod, 5. – 12. listopada 2022.

    Piše: Mihaela Devald Roksandić
    Okupljanje na kojem se mogu razmijeniti mišljenja te ukazati na aktualne probleme baletne profesije, možda je i najvažniji dio ovog događanja. Bilo bi sjajno kada bi se takva praksa dodatno nadogradila i pretvorila u okrugli stol na kojem bi se, uz sudjelovanje svih relevantnih sudionika, mogli podijeliti ne samo problemi nego i razmišljanja o rješenjima, ali i međusobnoj suradnji ...pročitajte cijeli tekst...
  • Svako vrijeme traži svoje heroje

    Ususret premijeri baleta Spartak Arama Hačaturjana u HNK-u u Zagrebu

    Koreograf Jurij Grigorovič izmjenjuje strastvene duete velike tehničke težine s velikim nastupima brojnoga muškog ansambla. Kreirajući baletnim rječnikom i efektnom koreografijom glavne likove, borbu dobra i zla, strasti, ljubomore i nade, Grigorovič je uspio naslovni lik, usprkos fizičkom porazu, uzdići iznad neprijatelja na čijim kopljima završava njegovo mrtvo tijelo ...pročitajte cijeli tekst...
  • Sveobuhvatan koncept baletnog obrazovanja

    Prvo izdanje Međunarodnog ljetnog seminara u organizaciji Baldovin Ballet Zagreb

    Piše: Mihaela Devald Roksandić
    Najava Master Ballet Education – International Summer Intensive 2022. First Edition, od 1. do 9. srpnja 2022. govori o tome da Baldovin Ballet Zagreb misli veliko. Iako ovo nije jedini ljetni baletni seminar koji se nudi na ovim područjima, pažnju nam je privuklo umjetničko pokroviteljstvo američke Margot Fonteyn Academy of Ballet i njezinog utemeljitelja Kennetha Luddena ...pročitajte cijeli tekst...
  • Skladna zajednica ogromnog entuzijazma

    Trideset godina Baletne škole u Dubrovniku

    Piše: Mihaela Devald Roksandić
    Impresivan je popis naslova koji dubrovačka baletna škola izvodi. Tu su Pinocchio, Ivica i Marica, Crvenkapica kao i već spomenuta Coppelija... Zanimljivo je kako se ni puno veće škole u Republici Hrvatskoj ne mogu se pohvaliti s takvim repertoarom. Ove godine izveden je i medijski odlično popraćen Orašar, a radi se o koprodukciji Škole i Kazališta Marina Držića ...pročitajte cijeli tekst...
  • Jedna od priča koje ne poznajemo dovoljno

    Susret s baletnom umjetnicom Sonjom Marchiolli, Hrvatski centar ITI, Zagreb, 21. svibnja 2022.

    Piše: Mihaela Devald Roksandić
    Razgovor sa Sonjom Marchiolli nije važan samo kako bismo se upoznali s karijerom i osobnim uspjesima te karizmatične umjetnice nego u prvi plan donosi činjenicu da je Sonjina priča važan dio hrvatske baletne povijesti. Naime, o vlastitoj povijesti često razmišljamo samo kao o zbroju godina, a pritom zaboravljamo kako se ta povijest sastoji od mnogih priča i sudbina ...pročitajte cijeli tekst...
  • Klesanje savršene skulpture

    Svjesna promjena paradigme zahtijeva plivanje uzvodno

    Moj osobni put od frustracije prema buđenju došao je kroz poremećaj u prehrani koji je bio potaknut željom da se moje tijelo estetski modificira i stopi s idealnom slikom eterične balerine. Pitala sam se kada sam počela ne voljeti svoje tijelo, jesam li rođena s time ili sam to negdje naučila te kako je to uopće moguće; pa cijeli moj život radim ono što volim – plešem ...pročitajte cijeli tekst...
  • Novo iskustvo kao dragocjeni uvid

    Može li se nastava baleta održavati on line?

    Piše: Mihaela Devald Roksandić
    Možda je lakše održavati online nastavu s nižim razredima stoga što su njihove vježbe jednostavnije te im je potrebno manje prostora za izvođenje. Učenici viših razreda bolje poznaju i kontroliraju vlastito tijelo te im je (možda) lakše usvajati korekcije na daljinu. Ipak, to razmišljanje i ne mora biti sasvim točno stoga što je gradivo viših razreda mnogostruko kompleksnije ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nacionalno i(li) međunarodno

    Prilog inicijativi promjene Pravilnika Nagrade hrvatskog glumišta

    Iz obaveze koju nosi funkcija ravnateljice Baleta i iz vlastite potrebe da jasno artikuliram svoj kritični stručni angažman izložit ću dihotomiju nacionalnog/internacionalnog konteksta u baletu kroz povijest i danas te ukazati zašto je isključivost hrvatskog državljanstva glede nominacija za NHG-a, a vezanu za hrvatsku baletnu scenu, nesumjerljiva kategorija ...pročitajte cijeli tekst...
  • Balet u karanteni

    Što da se radi kada se ne radi?

    Piše: Mihaela Devald Roksandić
    Zastor koji se privremeno spustio i naprasno prekinuo predstave koje smo pripremali i projekte koje smo planirali, ne znači da je balet nestao. On postoji na različitim online platformama ali i u domovima plesača koji vrijedno i odgovorno održavaju svoju tjelesnu formu, istovremeno žudeći najviše upravo za samim činom plesanja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Do Rusije i nazad

    Ciklus razgovora uz izložbu Balet i strast. Donacija Jelka Yureshe, Muzej za umjetnost i obrt, Zagreb (3)

    Piše: Mladen Mordej Vučković
    Željko Jureša ostvario je svjetsku karijeru kao britanski plesač, a odgojen na pedagoškim principima škole Nikolaja Legata po kojima je djelovala Ana Roje. Tijekom vremena i pod utjecajem snažnih osobnosti pojedinih plesača i pedagoga profilirale su se metodološke razlike u pristupu baletu, a valja izdvojiti  djelovanje Christiana Johanssona i Mariusa Petipaa ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kostim mora biti druga koža

    Ciklus razgovora uz izložbu Balet i strast. Donacija Jelka Yureshe, Muzej za umjetnost i obrt, Zagreb (2)

    Dženisa Pecotić objasnila je da je „u klasičnom baletu najvažniji odjevni predmet tutu ili pačka koji je u kazališnoj praksi i najteži za izvesti. Kada znate koliko je vremena potrebno za izradu pačke, onda se za svaku od njih na ovoj izložbi može reći da su prava mala umjetnička djela. Za izradu jedne pačke potrebno je četrdeset do pedeset sati ručnog rada“ ...pročitajte cijeli tekst...
  • Engleski odgovor na prošlost

    Ciklus razgovora uz izložbu Balet i strast. Donacija Jelka Yureshe, Muzej za umjetnost i obrt, Zagreb

    Uz izložbu Balet i strast upriličen je ciklus od pet razgovora tematski bliskih izložbi. Gos tprvog razgovora bio je donator Željko Jureša, a na drugom razgovoru, s temom o uspjesima hrvatskih baletnih umjetnika u inozemstvu i pogledom na britanski balet, sudjelovali su bard hrvatskih baletnih umjetnika Milko Šparemblek i nacionalni prvak Svebor Sečak ...pročitajte cijeli tekst...
  • Reformator plesne umjetnosti

    Odnos Williama Forsythea prema tradiciji i konvencijama kazališnog plesa tijekom njegova rada u Frankfurtskom baletu

    Iako je bio vrlo zahtjevan koreograf koji izlaže plesače stresovima, Forsythe je sa svojim plesačima imao potpuno drugačiji odnos nego što je to slučaj u tradicionalnim baletnim ansamblima. Williama Forsythea smatram jednim od najznačajnijih koreografa i reformatora plesne umjetnosti. Sandra Genter kaže kako su nove ideje njegova konstanta ...pročitajte cijeli tekst...
  • Prvi korak za mogući kazališni muzej

    Donacija Željka Jureše Muzeju za umjetnost i obrt u Zagrebu

    U Muzeju za umjetnost i obrt ističu kako je to jedna od najvećih donacija u njegovoj 140-godišnjoj povijesti koja će, kao posebna cjelina pod nazivom Donacija Jelka Yureshe, obogatiti zbirku tekstila i modnog pribora, zbirku fotografije do 1950., zbirku novije fotografije, zbirku slikarstva, zbirku grafičkog dizajna, zbirku metala i knjižnicu muzeja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dugo školovanje za kratko trajanje

    Što je to zapravo plesni pedagog (ili Čitajte Zaharova)

    Piše: Ljiljana Gvozdenović
    Nisu nažalost sva iskustva inozemnih plesača ugodna. Svjedoci smo povremenih grubosti kojima su naše kolege izložene. Hrvatska je zemlja koja zna, može i umije biti ljubazan domaćin. Oni koji to ponekad zaboravljaju, a obavljaju posao pedagoga-koreografa, trebali bi povremeno čitati upute mudrijih od nas, kao što je to u ovom mom izboru Rostislav Zaharov ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pogled iznutra

    U susret premijeri baleta Vragolasta djevojka u Hrvatskom narodnom kazalištu u Osijeku

    Vragolasta djevojka, reći će Svebor Sečak, moj je pokušaj doprinosa opstanku i razvitku osječkog Baleta sa željom da se izbjegne ona amplituda po kojoj neumitno, po defaultu, nakon uzlazne linije slijedi silazna. Upravo zato ovaj je balet stavljen na repertoar kako bi se održao kontinuitet raznovrsnim predstavama i izbjegle se oscilacije uspona i padova ...pročitajte cijeli tekst...
  • Prelazeći most

    Odnos između tradicije i kazališno plesne konvencije te njezine dekonstrukcije u djelu Williama Forsythea tijekom rada u Frankfurtskom baletu (2)

    Piše: Mihaela Devald
    Jedno od ključnih načela koje Williama Forsythea vodi kroz cijelu karijeru je odgovornost. Odgovornost prema plesačima zbog posvećenosti koju pokazuju u radu s njim. Odgovornost prema umjetnosti ili kako je sam Forsythe često naziva „pristup poslu“. Odgovornost prema publici najbolje se očituje kroz neprestano preispitivanje vlastitih djela ...pročitajte cijeli tekst...
  • Uzbudljivost izvedbe

    Odnos između tradicije i kazališno plesne konvencije te njezine dekonstrukcije u djelu Williama Forsythea tijekom rada u Frankfurtskom baletu (1)

    Piše: Mihaela Devald
    Svako Forsytheovo djelo pa čak i njegovi „baletni baleti“, ima svoj strukturni okvir u kojem postoji prostor za improvizaciju i kreativnu slobodu. Tako na primjer i u Duetu baleta Herman Schmerman postoje trenuci u kojima plesači imaju slobodu improvizirati i iako to publika možda neće znati točno definirati, upravo su to oni trenuci koji podižu uzbudljivost izvedbe ...pročitajte cijeli tekst...
  • Plesati Bolero mokre kose

    Simpozij / radionica Petar Dobrijević i Ljubinka Dobrijević – sukreatori Baleta 20. stoljeća, Zagreb, 4. i 5. listopada 2014.

    Bilo je neizmjerno zanimljivo provesti dva dana u društvu Ljubinke Dobrijević, slušajući njezina sjećanja, gledajući fotografije i snimke i diveći se impresivnim karijerama dvoje umjetnika. Umjetnika koji su nam važni upravo zbog svoje veze sa hrvatskim baletom. I koliko god mislimo da su nam poznati, u stvari ih ne poznajemo onoliko koliko zaslužuju ...pročitajte cijeli tekst...
  • Uspon koreografskim Ljestvama

    3. simpozij o djelu Milka Šparembleka: Šparemblekov rad u trupi Ballets 1956 de Paris de Milorad Miskovitch, Zagreb, 17. lipnja 2012.

    Piše: Andreja Jeličić
    Osobna svjedočanstva i usmena povijest – neki su od glavnih izvora za povijest plesa notornu po manjku materijalnih zapisa i izvora. Zbog toga je ovakav javni susret i suočavanje trojice nekadašnjih suradnika događaj od iznimne važnosti u pokušajima da se dokumentira razdoblje od velikog značenja za domaću, ali i za europsku povijest plesa ...pročitajte cijeli tekst...
  • U teatru učestvuje i moja duša

    Žarko Prebil u povodu 60 godina profesionalnog bavljenja baletom

    S mišljenjem Žarka Prebila da je klasični balet trajno nasljeđe koje će uvijek imati nezaobilazno mjesto u umjetničkom plesu složit će se svi ljubitelji baleta. Njegov uspjeh u njegovanju klasičnih tradicija u velikoj mjeri proizlazi iz njegove ljubavi prema klasičnim, emocionalnim predstavama te želi da u teatru učestvuju i razum i osjećaji
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Što donose baletna natjecanja

    Razmišljanja povodom Međunarodnog natjecanja baletnih plesača Mia Čorak Slavenska u Zagrebu

    Piše: Andreja Jeličić
    U baletu, smatramo li ga još uvijek umjetnošću običan jednostruki tour attitude en dedans izveden s čistom linijom, s dinamički točnim ili čak izazovno pomaknutim smještanjem u muzičku frazu te s artistički promišljenom, koreografiji primjerenom ekspresijom daleko više govori od fizički isforsiranog no besadržajnog četverostrukog okreta ...pročitajte cijeli tekst...
  • Baletne večeri

    Kratki pogled na hrvatski balet u 2008.

    Piše: Maja Đurinović
    Najznačajnijim baletnim događajem u 2008. godini čini mi se Baletna večer, suvremeni baletni triptih vrhunskih europskih koreografa. Praizvedba djela mladog Lea Mujića uz već priznate koreografije Vasca Wellenkampa i Nacha Duata, pokazala je fascinantnu suvremenu (baletnu) tehniku plesanja i uopće europsko poimanje baletne scene 21. stoljeća ...pročitajte cijeli tekst...